10 Μαΐ 2023

Εργαστήρια Δεξιοτήτων Επαγγέλματα

 

Θεματικός Κύκλος:

Δημιουργώ και Καινοτομώ- Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία

Διαχείριση Σταδιοδρομίας - Επιχειρηματικότητα - Γνωριμία με Επαγγέλματα
Ο δικός μας τίτλος:

«Ταξιδεύοντας στον κόσμο των επαγγελμάτων του χθες και του σήμερα»

Υπεύθυνοι Νηπιαγωγοί: Κοντογιάννη Σταυρούλα, Στραβουδάκη  Ελένη

Καββάγια Παναγιώτα.






Στόχοι του προγράμματος είναι να μπορέσουν τα παιδιά να προσεγγίσουν τη νέα γνώση μέσα από διαδικασίες κριτικής σκέψης και προβληματισμού, να γνωρίσουν σύγχρονα επαγγέλματα, να γνωρίσουν επαγγέλματα που χάθηκαν στον χρόνο, να προβληματιστούν για τα κριτήρια με βάση τα οποία επιλέγει κάποιος το επάγγελμά του, να προβληματιστούν για τους λόγους που εξαφανίζονται κάποια επαγγέλματα και εμφανίζονται κάποια άλλα, να προβληματιστούν για τις στερεοτυπικές αντιλήψεις που συχνά προβάλλονται και επηρεάζουν την επιλογή του επαγγέλματος. Η προσέγγιση της θεματικής θα είναι κατά κύριο λόγο διαθεματική και θα γίνει προσπάθεια να εμπλακούν σε αυτή όλα τα γνωστικά αντικείμενα του Νηπιαγωγείου (γλώσσα, μαθηματικά, φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον, πληροφορική).


Διάρκεια: 8 εβδομάδες. Περίοδος υλοποίησης: Οκτώβριος-Νοέμβριος.



1ο εργαστήριο: Στόχος του εργαστηρίου είναι οι μαθητές:

1. να κατανοήσουν την αξία των συμμαθητών και συμμαθητριών τους ως συνεργατών [καλλιέργεια κριτικής σκέψης], 2. να μετασχηματίσουν τα προσωπικά τους βιώματα μέσα από βιωματικές ασκήσεις [καλλιέργεια δημιουργικότητας], 3. να συνεργαστούν [καλλιέργεια συνεργασίας] και

4. να μάθουν πώς να αξιοποιούν τα κατάλληλα μέσα, ώστε να επικοινωνούν την οπτική τους και τη γνώμη τους στην ομάδα [καλλιέργεια δεξιοτήτων επικοινωνίας] 5. να έχουν μία πρώτη προσέγγιση του θέματος με τη βοήθεια σχετικών βιβλίων, βίντεο και συνοδευτικού εποπτικού υλικού σχετικού με τα επαγγέλματα του χθες.



1η δραστηριότητα: Συζήτηση στην ολομέλεια .ερωτήσεις προς συζήτηση:

που πάνε η μαμά και ο μπαμπάς κάθε πρωί;
Γιατί χρειάζεται να δουλεύουν;

Τι δουλειά κάνουν;
Πως διαλέγουμε την δουλειά που θέλουμε να κάνουμε;
Πως μαθαίνουμε την δουλειά;
Μπορούμε να κάνουμε όλοι την ίδια δουλειά;

Γιατί πρέπει να υπάρχει ποικιλία επαγγελμάτων;


Υπάρχουν καλά και κακά επαγγέλματα;
2η δραστηριότητα: τα παιδιά κατονομάζουν τα επαγγέλματα των γονιών τους, η νηπιαγωγός τα καταγράφει. Χωρίζουμε τα παιδιά σε ομάδες των 4 παιδιών και τους ζητάμε να σκεφτούν πως μπορούμε να κατηγοριοποιήσουμε (να εντάξουμε σε ομαδούλες ), τα επαγγέλματα που έχουν κάποια συνάφεια μεταξύ τους. Οι κατηγορίες που δημιουργήθηκαν ήταν: επαγγέλματα που δουλεύουν στην κατασκευή σπιτιού, επαγγέλματα που φροντίζουν την ομορφιά, επαγγέλματα που ασχολούνται με την διασκέδαση- ψυχαγωγία, επαγγέλματα για την υγεία μας, επαγγέλματα που συναντάμε στο σχολείο, επαγγέλματα που φροντίζουν για την ασφάλειά μας.

Το 2ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων του 4ου θεματικού κύκλου έχει τίτλο «Προσεγγίζοντας τα επαγγέλματα του σήμερα».

Αποτελείται από 3 δραστηριότητες με συνολική διάρκεια 3 διδακτικών ωρών.

Στόχος του εργαστηρίου είναι:

ως προς το θέμα: η διαμόρφωση ενός εννοιολογικού χάρτη με τις πρότερες γνώσεις των μαθητών σχετικά με το θέμα «Επαγγέλματα». ενδεικτικές δραστηριότητες:

1η δραστηριότητα (2 διδακτικές ώρες): «Ποια επαγγέλματα γνωρίζω;» - οι απόψεις και γνώσεις των παιδιών καταγράφονται και διαμορφώνεται ο Εννοιολογικός Χάρτης του θέματος

2η δραστηριότητα: 1 διδακτική ώρα. τα παιδιά στην ολομέλεια αποφασίζουν ποιο επάγγελμα από αυτά που γνωρίσαμε θέλουν να υποδυθούν. Στην συνέχεια παίρνοντας αξεσουαρ από τις γωνιές του Νηπιαγωγείου, και κατασκευάζουμε τα αξεσουάρ που μας λείπουν.

3η δραστηριότητα:

Τα παιδιά χρησιμοποιώντας τα αξεσουάρ που βρήκαμε στη γωνιά της δραματοποίησης και αυτά που κατασκευάσαμε, και αξιοποιώντας τις γωνιές του νηπιαγωγείου υποδύονται διάφορους επαγγελματίες όπως μάγειρας, βιβλιοπώλης, μαραγκός, κομμώτρια, δασκάλα, μανάβης, ταμίας της τράπεζας, μουσικός,, ζαχαροπλάστης, υπάλληλος γραφείου που εργάζεται με τον υπολογιστή, ζωγράφος, μάγειρας, σερβιτόρος,αστυνομικός, οδηγός λεωφορείου. κτλ



Το 3ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων του 4ου θεματικού κύκλου έχει τίτλο «Το επάγγελμα των ονείρων μου». Αποτελείται από 3 δραστηριότητες με συνολική διάρκεια 3 διδακτικών ωρών.

Στόχος του εργαστηρίου είναι:

Α. ως προς τις δεξιότητες του νου: οι μαθητές να παρατηρούν, να συγκρίνουν και να διαχειρίζονται κάθε νέα πληροφορία με δημιουργικό τρόπο. Η ρουτίνα (στρατηγική) σκέψης που θα αξιοποιηθεί θα είναι κυρίως η στρατηγική «Χρώμα-Σύμβολο-Εικόνα».

Β. ως προς το θέμα: οι μαθητές να μπορούν να απαντήσουν σε ψηφιακά κουίζ και online δραστηριότητες σχετικές με το θέμα «Επαγγέλματα».

Ενδεικτικές δραστηριότητες:

1η δραστηριότητα (1η διδακτική ώρα): διδακτική αξιοποίηση της στρατηγικής σκέψης που προαναφέρθηκε, με κεντρική φράση-κλειδί «Το επάγγελμα που αγαπώ». Αποτύπωση των σκέψεων των παιδιών σε φύλλα εργασίας

2η δραστηριότητα (2η διδακτική ώρα):Μαθαίνουμρε το τραγούδι ¨όταν λίγο μεγαλώσω

Σύνδεσμος με υποστηρικτικό υλικό Όταν λίγο μεγαλώσω... (office.com)για το εργαστήριο.

3η δραστηριότητα : φύλλο εργασίας- Το αλφαβητάρι με τα επαγγέλματα.





Το 4ο εργαστήριο Δεξιοτήτων του 4ου θεματικού κύκλου έχει τίτλο
ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΕΚΛΕΙΨΕΙ





Στόχος του εργαστηρίου είναι τα παιδιά να καλλιεργήσουν τις δεξιότητες του νου, να αναπτύξου κριτική σκέψη, να αποκτήσουν γνώσεις και να αντιληφθούν πως τα διάφορα επαγγέλματα των ανθρώπων δημιουργούνται για να καλύψουν κάποιες ανάγκες που υπάρχουν στις διάφορες εποχές. Έτσι στα αρχαία τα χρόνια μπορεί να υπήρχε κάποιος τεχνίτης που θα ήταν πολύ σημαντικό γιατί έφτιαχνε τόξα και βέλη, όμως στη σημερινή εποχή θα ήταν τελείως άχρηστος αφού κανένας δεν χρειάζεται βέλη και τόξα. Ούτε θα μπορούσε σήμερα να ζήσει κάποιος κάνοντας το επάγγελμα του τσαγκάρη, γιατί δεν θα είχε καθόλου πελάτες. Υπάρχουν τόσα και τόσα μοντέλα παπουτσιών που μπορούμε εύκολα να αγοράσουμε κι όταν χαλάσουν δεν τα πηγαίνουμε για επισκευή αλλά τα πετάμε και αγοράζουμε καινούργια. Τα επαγγέλματα επομένως εξαρτώνται από την εποχή και τις ανάγκες της.

1η δραστηριότητα του 4ου θεματικού κύκλου
διάρκεια:2 διδακτικές ώρες
παρουσιάζουμε κάρτες αναφορές με κάποια από τα επαγγέλματα που βρήκαμε ερευνώντας τις παλιότερες εποχές τα οποία σήμερα δεν υπάρχουν ή τείνουν να εκλείψουν, έτσι για να μην ξεχαστούν κι αυτά όπως και πολλά άλλα ακόμα στοιχεία της παράδοσής μας και ζητάμε από τα παιδιά να μας πουν τι επάγγελμα νομίζουν ότι κάνουν οι άνθρωποι στους πίνακες

















6ο εργαστήριο Δεξιοτήτων του 4ου θεματικού κύκλου έχει τίτλο « για ποιο επάγγελμα
θα ήθελα να μάθω περισσότερα – το γνωρίζω από κοντά»

Διάρκεια εργαστηρίου 4 διδακτικές ώρες.







6ο εργαστήριο Δεξιοτήτων του 4ου θεματικού κύκλου έχει τίτλο « για ποιο επάγγελμα
θα ήθελα να μάθω περισσότερα – το γνωρίζω από κοντά»

Διάρκεια εργαστηρίου 4 διδακτικές ώρες.

Στόχος του εργαστηρίου είναι τα παιδιά να αποκτήσουν κοινωνικές δεξιότητες, να
κατανοήσουν τις δημοκρατικές διαδικασίες της ψηφοφορίας, και πως οι αποφάσεις
παίρνονται κατά πλειοψηφία (καλλιέργεια σκέψης , δεξιοτήτων του νου, καλλιέργεια ευσεινήδητων και υπεύθυνων πολιτών που σέβονται τις αποφάσεις της πλειοψηφίας,
χρήση της τενολογίας για εξυπηρέτηση των σκοπών μας )

1η δραστηριότητα

Τα νήπια εργάζονται σε ομάδες, επιλέγουν ένα επάγγελμα από τον πίνακα καταγραφής
των επαγγελμάτων των γονιών τους ( είχε γίνει στο 1ο εργαστήριο) και αποφασίζουν με ψηφοφορία ποιο από τα επαγγέλματα των γονέων τους θα ήταν ενδιαφέρον για αυτά
να γνωρίσουμε καλύτερα.

Στην ψηφοφορία νικητής ήταν το επάγγελμα του μουσικού. Αποφασίζουμε λοιπόν να καλέσουμε στο Νηπιαγωγείο μας τον μπαμπά που είναι μουσικός.

2η δραστηριότητα
Θέτουμε ερωτήσεις στα παιδιά όπως τι κάνουμε όταν περιμένουμε καλεσμένους ,

Πως θα τους κάνουμε να αισθανθούν άνετα στο σχολείο μας;

Πως θα γίνει πιο επίσημη η πρόσκλησή μας¨;

Τι θα θέλαμε να ρωτήσουμε τους μουσικούς;

3η δραστηριότητα:

Κατασκευή πρόσκλησης για τους μουσικούς με την χρήση του Ηλεκτρονικού υπολογιστή

4η δραστηριότητα « Δύο Μουσικοί επισκέπτονται το Νηπιαγωγείο μας»

Διάρκεια διδακτικών ωρών.

Στόχος της δραστηριότητας να γνωρίσουν τα παιδιά από κοντά δύο επαγγελματίες
μουσικούς, αποκτήσουν περισσότερες γνώσεις για το επάγγελμα αυτό και να
καλλιεργήσουν κοινωνικές δεξιότητες.



Υποδεχόμαστε τους μουσικούς.

Τους καλωσορίζουμε στο Νηπιαγωγείο μας .

Τα παιδιά τους θέτουν τις ερωτήσεις που έχουν σκεφτεί.

Οι μουσικοί απαντώντας στις ερωτήσεις των παιδιών μα δίνουν πληροφορίες σχετικές
με το επάγγελμά τους.

Στην συνέχεια μας δείχνουν διάφορα παραδοσιακά όργανα της Κρήτης, παλαιότερα
και νεότερα, ακούμε τον ήχο τους , βλέπουμε τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους, ακούμε
παραδοσιακούς κρητικούς σκοπούς.

Οι μουσικοί παίζουν με τα παιδιά ρυθμικά παιγνίδια και τους δίνουν αυτοσχέδια
μουσικά όργανα και παράγουν ήχους.

Η επίσκεψη ολοκληρώνεται με τραγούδι και χορό. 😏😍












Το 7ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων του 4ου θεματικού κύκλου έχει τίτλο «Αξιολόγηση». Αποτελείται από 2 δραστηριότητες με συνολική διάρκεια 2 διδακτικών ωρών.

Στόχος του εργαστηρίου είναι:

Α. ως προς τις δεξιότητες μάθησης (συνεργασία, κριτική σκέψη, δημιουργικότητα και επικοινωνία): οι μαθητές να ερμηνεύσουν και να κατανοήσουν την αξία των συμμαθητών τους ως συνεργατών [κριτική σκέψη], να μετασχηματίσουν τα προσωπικά τους βιώματα μέσα από βιωματικές δράσεις [δημιουργικότητα], να συνεργαστούν [συνεργασία] και να μάθουν πώς να αξιοποιούν τα κατάλληλα μέσα, ώστε να επικοινωνούν την οπτική τους και τη γνώμη τους στην ομάδα [καλλιέργεια δεξιοτήτων επικοινωνίας].

Β. ως προς τις δεξιότητες του νου: οι μαθητές 1. να προβούν με την καθοδήγηση και υποστήριξη του/της νηπιαγωγού σε οργανωτική, αναλυτική και παραγωγική επεξεργασία των συλλεγμένων δεδομένων της θεματικής ενότητας και 2. να έχουν επίγνωση, παρακολούθηση και έλεγχο της σκέψης τους.

Γ. ως προς το θέμα: οι μαθητές να κατανοήσουν τον ρόλο της ομάδας και την αξία της συνεργασίας.

δραστηριότητες:

1η και 2ηδραστηριότητα: Αξιολόγηση: «Τότε νόμιζα – Τώρα ξέρω»: οι μαθητές αποτιμούν το πρόγραμμα και την ολοκλήρωση του 4ου θεματικού κύκλου, ξεκινώντας με αυτά που γνώριζαν στην αρχή σε αντιπαραβολή με όσα έχουν κατακτήσει με την ολοκλήρωση του προγράμματος.




Οι προσαρμογές που βοήθησαν στη συμμετοχή και ένταξη όλων των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία κατά τη διάρκεια της υλοποίησης των 7 εργαστηρίων του 4ου θεματικού κύκλου, αφορούν κυρίως τη διδακτική προσέγγιση. Αξιοποιήθηκε ένα πλήθος στρατηγικών διδασκαλίας, , εποπτικό και ψηφιακό υλικό, βιωματικές δράσεις, τέχνες και θεατρικό παιχνίδι, επιδιώξαμε να συμπεριλάβει όλους τους μαθητές, συνεκτιμώντας τον ρυθμό και το προφίλ μάθησης του καθενός.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

εδώ βάζετε σχόλια...