22 Μαΐ 2025

Εργαστήρια δεξιοτήτων : Λαϊκό παραμύθι

 

4ο  ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

 

1ο Νηπιαγωγείο Χανίων                     Σχολικό έτος:2024-25

Θεματική ενότητα: Φροντίζω το περιβάλλον

Υποθεματική ενότητα: Παγκόσμια και τοπική Πολιτιστική κληρονομιά

Τίτλος: " Λαϊκό Παραμύθι "

 

Δεξιότητες στόχευσης του Εργαστηρίου

Α. Δεξιότητες 21ου αιώνα [4cs]: Δημιουργικότητα, επικοινωνία, κριτική σκέψη, ψηφιακή επικοινωνία.

Β.Δεξιότητες Ζωής: Αυτομέριμνα, κοινωνικές δεξιότητες, προσαρμοστικότητα, υπευθυνότητα.

Γ. Δεξιότητες της τεχνολογίας, της μηχανικής και της επιστήμης: Πληροφορικός και ψηφιακός γραμματισμός.

Δ. Δεξιότητες του Νου: Οργανωσιακή σκέψη, μελέτη περιπτώσεων, κατασκευές, παιχνίδια ,εφαρμογές, ρουτίνες σκέψης και αναστοχασμός.

 


Τα έντυπα που χρησιμοποιήσαμε στον χώρο του σχολείου για την πραγματοποίηση των εργαστηρίων

 

1ο εργαστήριο 

 

Στόχοι:

·        Να έρθουν σε επαφή με το περιβάλλον μιας Δανειστικής βιβλιοθήκης και να μάθουν τους όρους συμπεριφοράς και δράσης μέσα σε ένα τέτοιο πλαίσιο. Να μάθουν  τι κάνει ένας βιβλιοθηκονόμος και τι είναι επίσης.

 

·        Να αντιληφθούν τα νήπια ότι όσα ζούμε, αισθανόμαστε και βλέπουμε μπορούν να γίνουν παραμύθια.

 

·        Να καταλάβουν ότι οι ήρωες των παραμυθιών αντιμετωπίζουν κι αυτοί δυσκολίες στην ζωή τους και πως ακούγοντας τις ιστορίες τους μαθαίνουν και τα παιδιά να διαχειρίζονται προβληματικές καταστάσεις.

 

·        Να συνηθίζουν να εκφράζουν τα συναισθήματά τους όποια κι αν είναι αυτά.

 

Δραστηριότητες

Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα παιδικού βιβλίου το νηπιαγωγείο μας πραγματοποίησε εκπαιδευτική εκδρομή στην βιβλιοθήκη της Ορθόδοξης Ακαδημίας Κρήτης. Μας έγινε ξενάγηση στις συνεδριακές εγκαταστάσεις του κτηρίου κι έπειτα οδηγηθήκαμε στον χώρο της δανειστικής βιβλιοθήκης. Ο βιβλιοθηκονόμος μας έδωσε πληροφορίες σχετικά με την αφίσα του 2025 για την παγκόσμια ημέρα  παιδικού βιβλίου και μας διάβασε το παραμύθι "Το ξενοδοχείο των Συναισθημάτων".

Αφού συζητήσαμε για τα συναισθήματα των ηρώων και τα δικά τους χωρίστηκαν τα παιδιά  σε τρεις ομάδες και τους ζητήθηκε να δημιουργήσουν το δικό τους ξενοδοχείο συναισθημάτων σε μορφή αφίσας. Οι  δημιουργίες τους παρέμειναν  στον χώρο της βιβλιοθήκης πλαισιώνοντας την κεντρική αφίσα.

 


 

 

 

 


2ο εργαστήριο 

 

Στόχοι:

·        Να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με την λαϊκή παράδοση και την κληρονομιά της Ελλάδας.

 

·        Να αντιληφθούν τις διαφορές μεταξύ σύγχρονου και λαϊκού παραμυθιού.

 

·        Να κινητοποιηθεί η φαντασία και η καλλιτεχνική τους έκφραση.

 

Δραστηριότητες

Αφηγούμαστε στον κύκλο της παρεούλαςτον λαϊκό μύθο "η Σουσουράδα". Παρατηρούν τα νήπια πως υπάρχουν μόνο γράμματα και όχι εικόνες. Επίσης παρατηρούν ότι υπάρχουν συνεχώς επαναλαμβανόμενα μοτίβα . Ζητούμε να μας αναδιηγηθούν την ιστορία και επισημαίνουμε τις βασικές σκηνές και τους ήρωες. 

 

Αξιοποιώντας την ομαδοσυνεργατική μέθοδο, χωρίζουμε τα νήπια σε ζευγάρια κι αναλαμβάνουν να ζωγραφίσουν σε καρτέλες τους ήρωες και τα σκηνικά αντικείμενα του παραμυθιού.

Χρησιμoποιούμε τις καρτέλες για σειροθέτηση, έτσι ώστε να δείξουν τα παιδιά την διαδοχική σειρά των γεγονότων .











 Τα ίδια ζευγαράκια νηπίων προχωρούν στην επόμενη δράση που είναι η εικονογράφηση της ιστορίας. Επιλέγουν την σκηνή που θέλουν να αποτυπώσουν στο χαρτί κι εκφράζονται δημιουργικά. Συγκεντρώνουμε το υλικό και κατασκευάζουμε το πρώτο εικονογραφημένο μας παραμύθι το οποίο διατηρούμε για ανάγνωση στην δανειστική βιβλιοθήκη του νηπιαγωγείου μας.




3ο εργαστήριο 

 

Στόχοι:

·        Να έρθουν τα νήπια σε επαφή με το έμψυχο αντικείμενο,την κούκλα 

 

·        Να κινητοποιηθεί η φαντασία τους

 

·        Να βιώσουν την συναισθηματική ένταση που προκύπτει από την πλοκή της ιστορίας

 

Δραστηριότητες

 

Εμφανίζουμε την κούκλα κουκλοθεάτρου  πρωταγωνιστή , το αρνί και 

αφηγούμαστε το παραμύθι "Το αρνί τσι μπιτσι". Καθόλη την διάρκεια της αφήγησης η κούκλα είναι μαζί μας και στο τέλος του παραμυθιού κάνει τις ερωτήσεις στα παιδιά.

Τα νήπια επισημαίνουν τους πρωταγωνιστές της ιστορίας και επαναλαμβάνουν την σειρά των γεγονότων.

Στην συνέχεια τα ενημερώνει ότι θα παρακολουθήσουν την ιστορία του .Θα παίξουμε κουκλοθέατρο.

Τα παιδιά , με την βοήθειά μας, ετοιμάζουν τον σκηνικό χώρο και περιμένουν ανυπόμονα την έναρξη. 

Στην παράσταση αυτή τα νήπια  είχαν ενεργό ρόλο ,αφού συμμετείχαν σε ερωτήματα που έθεταν οι κούκλες πρωταγωνιστές και επεδίωκαν να προειδοποιήσουν το αρνάκι , ώστε να το προστατέψουν.


 Στον αύλειο χώρο του νηπιαγωγείου παίξαμε το παραδοσιακό παιχνίδι "ο λύκος και το αρνί".

Τα παιδιά σε κύκλο. Ένα παιδί αρνάκι μέσα στον κύκλο βρίσκεται για προστασία και το παιδάκι λύκος βρίσκεται απ' έξω. Ο κύκλος δεν αφήνει τον λύκο να μπει μέσα, ωστόσο εάν μπει σηκώνουν τα χέρια για να μπορέσει να βγει το αρνάκι .Το παιχνίδι τελειώνει όταν πιαστεί το αρνί στα χέρια του λύκου.



4ο εργαστήριο 

 

Στόχοι:

 

·        Να αντιληφθούν τα νήπια ότι είναι σημαντικό το στοιχείο της αυτοεκτίμησης στην ζωή

·        Να εκφραστούν με επιχειρήματα για την αυτοαξία τους

 

·        Να γίνει σύγκριση  μεταξύ της καθαρεύουσας και της νεοελληνικής γλωσσας

 

·        Να ενισχυθεί η δημιουργικότητα τους.

Δραστηριότητες

 

Αφήγηση του παραμυθιού "Ο ποντικός και η θυγατέρα του".

Με βάση τον μύθο ο ποντικός ήθελε να  παντρέψει την κόρη του με τον πιο δυνατό γαμπρό, όχι όμως με ποντικό,  καθώς υποτιμούσε πολύ το είδος του. Μετά από προτάσεις σε αρκετούς γαμπρούς όμως καταλήγει ότι οι ποντικοί είναι οι πιο γενναίοι και έτσι καταλήγει να την παντρέψει με ποντικό.

Συζητάμε στην παρεούλα για το τι μας κάνει να μας συμπαθούν οι άλλοι, ποια είναι αυτά τα χαρακτηριστικά που  έχουμε και μας κάνουν ξεχωριστούς. Προσπαθώντας να αναγνωρίσουν τον εαυτό τους και τους άλλους δημιουργήθηκε μία πολύ ωραία και υποστηρικτική συζήτηση μεταξύ μας.

 

 Με βάση το βιβλίο « Έμμετρες ασκήσεις μνήμης και γλώσσας» και διαβάζοντας ποιήματάκια,τα οποία αναφέρονται σε ζώα και πουλιά τα παιδιά έρχονται σε επαφή με την γλώσσα της καθαρεύουσας και συγκρίνουν με τις αντίστοιχες της νεοελληνικής γλώσσας. Γίνονται επαναληπτικές ασκήσεις και από μνήμης επισημαίνεται η ταυτότητά τους.

 

Αποφασίσαμε να φτιάξουμε κι εμείς τον δικό μας ποντικό κούκλα,  από ρολό .

Έβαψαν με τέμπερα τα ρολά, έκοψαν αυτιά , μύτη και μουστάκια και τα χρησιμοποίησαν δημιουργώντας και παίζοντας τις δικές τους ιστορίες.




5ο εργαστήριο

Στόχοι:

·        Να αντιληφθούν τα νήπια πως η ευγενική συμπεριφορά και τα καλά λόγια θα τα βοηθούν στην πορεία της ζωής τους.

·        Να προάγουμε την ομαδικότητα και την συνεργασία φτιάχνοντας χαρακτηριστικά των ρόλων που θα παίξουν αργότερα

·        Να κινητοποιηθεί η ελεύθερη σωματική δραστηριότητα και η έκφραση μέσω της δραματοποίησης που θα ακολουθήσει μετά την αφήγηση του μύθου.

 

Δραστηριότητες

Αφήγηση του παραμυθιού "Η κυρά Καλή και οι 12 μήνες".Αναδιηγούνται τα παιδιά την ιστορία και εντοπίζονται τα κύρια σημεία και οι πρωταγωνιστές. Επισημαίνονται οι διαφορές  ,ως προς την συμπεριφορά, ανάμεσα στις δύο γυναίκες καθώς και το αντίκτυπο στην πλοκή της ιστορίας. 

 

Χωρίζουμε τα νήπια σε 5 ομάδες, ώστε να αναλάβει η κάθε μια από έναν ρόλο.

Η πρώτη ομάδα θα στήσει τον χώρο όπου θα πραγματοποιηθεί η δραματοποίηση και οι υπόλοιπες φτιάχνουν τα χαρακτηριστικά των μηνών για τις 4 εποχές. κάθε ομάδα αναλαμβάνει και μια εποχή. Μοιράζονται οι ρόλοι και το παιχνίδι της δραματοποίησης αρχίζει

6ο εργαστήριο

Στόχοι: 

Οι μαθητές πρέπει να είναι ικανοί/ές:

·  Να αναγνωρίσουν ένα λαϊκό παραμύθι και τα χαρακτηριστικά του

·  Να αναπτύξουν δεξιότητες αφηγηματικές.

·  Να καλλιεργήσουν την έκφραση και την δημιουργικότητα τους.

 δραστηριότητες

Ανασκόπηση του συνόλου των μύθων .

Επισήμανση  των βασικών χαρακτηριστικών που μας έκαναν εντύπωση καθώς και των διαφορών μεταξύ των παραμυθιών της λαϊκής παράδοσης και των σύγχρονων. ασκήσεις αξιολόγησης με τη μορφή μοντελοποίησης,  αυτό-αξιολόγησης.

Αυτοαξιολόγηση με ανοιχτό φύλλο εργασίας ,στο οποίο τα νήπια επιλέγουν τον κεντρικό ήρωα της δικής τους ιστορίας  κόβουν, κολλούν και ζωγραφίζουν μια σκηνή της ιστορίας. Έπειτα στην παρεούλα αφηγούνται όλοι το δικό τους παραμύθι.




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

εδώ βάζετε σχόλια...