ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
1ο Νηπιαγωγείο Χανίων ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ: 2024-25
Θεματική Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία
Υποθεματική Αέρας
Τίτλος : <<Φύσα αεράκι , φύσα με>>
Δεξιότητες στόχευσης του εργαστηρίου
Α) Δεξιότητες 21ου αιώνα
(4cs) Δημιουργικότητα, Επικοινωνία, Κριτική σκέψη, Συνεργασία Ψηφιακή επικοινωνία
Β)Δεξιότητες του νου
Ρουτίνες σκέψης και αναστοχασμός ,επίλυση προβλημάτων , κατασκευές , παιγνίδια , εφαρμογές ,παραγωγική μάθηση μέσα από πειραματισμό
1ο Εργαστήριο
Στόχοι
Μέσα από διερευνητικές ερωτησεις και πειραματισμούς
Να αντιληφθούμε ότι αέρας υπάρχει γύρω μας έστω κι αν δεν τον βλέπουμε
Τον αέρα τον νιώθουμε τον αισθανόμαστε ,δεν έχει χρώμα και γεύση
Να πειραμαστούμε με αυτόν και να συσχετίσουμε τις πρότερες γνώσεις μας με καινούριες
Δραστηριότητες
Μια μέρα με αέρα αναρωτηθήκαμε αν υπάρχει αέρας μέσα στην τάξη . Έχει χρώμα , έχει μυρωδιά ; Κλείσαμε τη μύτη και το στόμα και αντιληφθήκαμε ότι αέρας υπάρχει έστω κι αν δεν τον βλέπουμε
Παίξαμε με καλαμάκια . Βγάζαμε και ρουφούσαμε αέρα . Θυμηθήκαμε ότι το ίδιο κάνουν και οι δύτες στο νερό . Φυσήξαμε τα μαλλιά του διπλανού μας , αισθανθήκαμε τον αέρα πάνω μας .
Προσπαθήσαμε να σηκώσουμε ένα χαρτάκι από το πάτωμα χωρίς να χρησιμοποιήσουμε τα χέρια μας μόνο καλαμάκια .
Φυσήξαμε μ αυτά μέσα στο παγουρίνο μας και είδαμε μπουρμπουλήθρες να βγαίνουν
Φτιάξαμε βεντάλιες
Βγήκαμε στην αυλή και προσπαθήσαμε να τον πιάσουμε με σακούλες . Τα καταφέραμε .
2ο Εργαστήριο
Στόχοι
Η κατανοήσουμε την χρησιμότητα του αέρα στην καθημερινή μας ζωή . Πόσο τον ΄έχουμε ανάγκη
Ανάγκη τον έχουν επίσης τα φυτά και τα ζώα
Μπορώ να μετακινήσω πράγματα με τον αέρα
Δραστηριότητες
Είδαμε εικόνες και συζητήσαμε για τη χρησιμότητα του αέρα στην καθημερινότητα μας . Χάρη σ αυτόν στεγνώνουνε τα ρούχα , κινούνται οι ανεμόμυλοι , η μουσική ταξιδεύει , τα ιστιοφόρα πλεόυν, ο χαρταετός ανεβαίνει ψηλά κ.α.
Αλλά και τα ζώα χάρη σ αυτόν μπορούνε και πετάνε .
Φτιάξαμε αεροπλανάκια και τα πετάξαμε στην αυλή
Σ ένα τραπέζι φτιάξαμε διαδρομές και τα παιδιά έπρεπε να κατευθύνουν ένα πον πον μόνο με καλαμάκι χωρίς να φύγουν από τη διαδρομή
Χορέψαμε με κορδέλες και παρατηρήσαμε την κίνηση τους
3ο εργαστήριο
Στόχοι
Να πειραματιστουμε και να κάνουμε ένα μπαλόνι να φουσκώσει μόνο του
Να γνωρίσουμε τον αέρα μέσα από ιστορίες
Να συνεργαστούμε και να αλληλεπιδράσουμε
Να αντιληφθούμε τη χρησιμότητα του σε κάποια μουσικά όργανα
Να δημιουργήσουμε έργο τέχνης χρησιμοποιώντας τον
Δραστηριότητες
Μέσα σ ένα μπουκάλι βάλαμε ξύδι . Στη θέση του πώματος τοποθετήσαμε ένα μπαλόνι που μέσα έχουμε ρίξει σόδα . Στη συνέχεια σηκώνουμε το μπαλόνι και η σόδα πέφτει μέσα στο μπουκάλι και το μπαλόνι φουσκώνει μόνο του .
Διαβάσαμε το παραμύθι <<ο αγέρας παίζει φλογέρα>>
Φτιάξαμε σχετικά αξεσουάρ με το παραμύθι , μοιράσαμε ρόλους και το δραματοποιήσαμε
Κάναμε φύλλο εργασίας με ερωτήσες σχετικές με το παραμύθι
Παίξαμε φλογέρα και προσπαθήσαμε να βγάλουμε τη δική μας μουσική
Πήραμε καλαμάκια και σ ένα χαρτί που ρίξαμε τέμπερες διαφόρων χρωμάτων αρχίσαμε να τις φυσάμε . Παρατηρήσαμε πως σκορπίζεται η μπογιά πάνω στο χαρτί και απολάυσαμε τη διαδικάσία δημιουργώντας τα δικά μας έργα τέχνης .
4ο εργαστήριο
Στόχοι
Η επικνδυνότητα του αέρα
Να συνειδητοποιήσουμε ότι ο αέρας κάποιες φορές γίνεται επικίνδυνος
Μπορεί να μεταφέρει αντικείμενα , μπορεί να σπάσει κλαδιά
Να αντιληφθούμε τη σχέση του αέρα με τη φωτιά
Οι μυρωδιές ταξιδεύουν με τον αέρα όμως μαζί με τις ωραίες ταξιδεύουν και οι ακατάλληλες όπως τα καυσαέρια κ.α.
Να κατάνοήσουμε τι είναι ο ανεμοστρόβιλος
Δραστηριότητες
Ειδάμε εικονες σχετικά με το τι συμβάινει εξαιτίας του αέρα και τις σχολιάσαμε ( κλαδιά που λυγίζουν , ένα παιδί που τρίβει τα μάτια του, φύλλα που πέφτουν , δάσος που καίγεται κ.α.)
Όταν είδαμε τη φωτιά κάναμε το εξής πείραμα . Σ ένα πιάτο βάλαμε ένα κερί αναμμένο και το σκεπάσαμε με ένα γυάλινο βάζο . Παρατηρήσαμε ότι η φωτιά σιγά σιγά έσβησε . Ξανακάναμε το πείραμα και λίγο πριν σβήσει βγάλαμε το βάζο παρατηρώντας ότι η φωτιά ζωντάνεψε πάλι . Σχολιάσαμε πως ο αέρας δυναμώνει τη φωτια
Παρακολουθήσαμε βίντεο από ένα ισχυρο ανεμοστρόβιλο και ανταλλάξαμε απόψεις πάνω σ αυτό . Τι παρατηρέίτε; Είναι επικύνδινος πόσο και γιατί ;
Πήραμε ένα φύλλο και το φυσήξαμε αργά στην αρχή και κάθε φορά η δυνάμη που του βάζαμε μεγάλωνε . Παρατηρήσαμε τι συμβαίνει .
Παίξαμε στην αυλή κυνηγητό κάνοντας τους ανεμοστρόβιλους
5ο εργαστήριο
Στόχοι
Να αντιληφθούμε ότι η δύναμη του αέρα μετριέται σε μποφόρ
Να μπορούμε να διαβάζουμε ένα χάρτη καιρού
Να κατανοήσουμε ότι ο αέρας μπορεί να έρχεται από διάφορες διευθύνσεις και να βρίσκουμε την κατεύθυνση του
Να γνωρίσουμε τον θεό των ανέμων τον Αίολο
Δραστηριότητες
Βγήκαμε στην αυλή και παρατηρήσαμε ότι τα φύλλα κινούνταν προς μια ορισμένη κατεύθυνση . Για να βρούμε από που φτιάξαμε έναν ανεμοδείκτη που μας έδειχνε τη φορά του ανέμου
Είδαμε ένα χάρτη καιρού της Ελλάδος . Στην αρχή διαβάσαμε τις καιρικές συνθήκες της κάθε περιοχής ( αλλού σύννεφα , αλλού βροχή ) έπειτα παρατηρήσαμε ότι και στη θάλασσα έχει κάτι βέλη με αριθμούς , τα μποφόρ . Που άραγε θα φυσήξει περισσότερο σύμφωνα με το χάρτη ;
Διηγηθήκαμε στα παιδιά την ιστορία απο τη μυθολογία του Οδυσσέα στο νησί του Αιόλου . Στη συνέχεια μοιράσαμε ρόλους και τη δραματοποιήσαμε
Ζωγραφίσαμε το νησί του Αιόλου όπως εμείς φανταζόμασταν ότι ήταν
Αξιολόγηση
Δώσαμε ένα φύλλο εργασίας στα παιδιά με εικόνες όπου ο αέρας φυσούσε από διάφορες κατευθύνσεις . Τα παιδιά ζωγράφισαν με βέλη την κατεύθυνση του ανέμου
Φτιάξαμε το γάντι που φουσκώνει