20 Φεβ 2022

 

Εργαστήριο δεξιοτήτων:κοινωνική συναίσθηση και ευθύνη.
Εργαστήριο ανάπτυξης του αλληλοσεβασμού και της διαφορετικότητας σε παιδιά προσχολικής  ηλικίας

Δεν με νοιάζει που διαφέρεις, σ΄ αγαπάω να το ξέρεις

Σκοπός του προγράμματος είναι η κατανόηση από τα παιδιά των εννοιών του σεβασμού, της διαφορετικότητας και η έμπρακτη υιοθέτηση στάσεων που αναπτύσσουν και εξελίσσουν τις έννοιες αυτές ως τρόπο ζωής και καθημερινής συμπεριφοράς. Το περιεχόμενο του προγράμματος στηρίζεται σε δύο κυρίως άξονες :

ü Αυτοσεβασμός: Τα παιδιά μαθαίνουν να εκτιμούν την αξία τους ως άτομα μοναδικά, πολύτιμα, ικανά που αξίζουν και είναι σημαντικά στη ζωή.

ü Σεβασμός προς τους άλλους: Τα παιδιά μαθαίνουν να αντιλαμβάνονται την ύπαρξη του άλλου ως άτομο εξίσου πολύτιμο και ότι οι άνθρωποι είναι μεταξύ τους ίδιοι και διαφορετικοί

ü "Δε με νοιάζει που διαφέρεις, σ' αγαπάω να το ξέρεις"

ü 

ü Ο κόσμος μας μπορεί να γίνει καλύτερος, δικαιότερος και εμείς τα παιδιά βοηθάμε σ αυτό! Ψάξαμε , παίξαμε, ζωγραφίσαμε, ακούσαμε, είδαμε, γράψαμε και φωνάζουμε σ' όλου του κόσμου τα παιδιά:

"Δε με νοιάζει που διαφέρεις... σ' αγαπάω να το ξέρεις"

Έτσι ονομάσαμε το εργαστήριο δεξιοτήτων που αυτή τη χρονιά μας έδωσε τη δυνατότητα να γνωρίσουμε τον ..."ΑΛΛΟ".

 


1ο Εργαστήριο

1η δραστηριότητα

Δείχνουμε στα παιδιά την υδρόγειο σφαίρα για να κατανοήσουν ότι αποτελεί αναπαράσταση της γης.
Βρίσκουμε πάνω στην υδρόγειο σφαίρα  την Ελλάδα και τις πατρίδες των αλλοδαπών μαθητών μας και όποιες άλλες χώρες γνωρίζουν τα παιδιά.

2η δραστηριότητα

Δίνουμε στα παιδιά περιοδικά και άλλα έντυπα και τους ζητάμε να βρούν και να κόψουν φωτογραφίες  με ανθρώπους μεγάλους και μικρούς, γυναίκες άντρες και παιδιά  από άλλες χώρες.

3η δραστηριότητα

Κολλάμε τις φωτογραφίες που κόψαμε σε ένα μεγάλο χαρτί κάνσον και δημιουργούμε το πανό της αλληλεγγύης. Ανάμεσα στις φωτογραφίες τα παιδιά γράφουν όπως μπορούν τις λέξεις: ΣΕΒΑΣΜΟΣ,ΦΙΛΙΑ,ΑΓΑΠΗ, ΧΑΡΑ,ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ,ΕΛΠΙΔΑ ΧΑΜΟΓΕΛΟ,ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ, ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ,ΑΠΟΔΟΧΗ.

4η δραστηριότητα

Εκτυπώνουμε σημαίες διαφόρων κρατών και τις δίνουμε στα παιδιά να τις ζωγραφίσουν. Στην συνέχεια τις κόβουμε και τις κολλάμε την μία δίπλα στην άλλη και δημιουργούμε μια παγκόσμια σημαία, όπου όλα τα κράτη και κατά συνέπεια όλοι οι λαοί έχουν την ίδια θέση και αξία στο παζλ της παγκόσμιας σημαίας.

2o εργαστήριο

1η  δραστηριότητα

Παρατηρούμε το κολλάζ που δημιουργήσαμε στο πρώτο εργαστήριο και έρχεται καταιγισμός ιδεών σε τι διαφέρουν οι άνθρωποι μεταξύ τους.

Ακούστηκαν τα εξής:

Στη γλώσσα που μιλάνε, στα  ρούχα που φοράνε, στα σπίτια που μένουν, στο χρώμα του δέρματος, στα μαλλιά, στο ύψος, στο βάρος, στο σχήμα των ματιών, στο φαγητό που τρώνε και στον τρόπο που τρώνε, στα γράμματα που γράφουν, στη μουσική που ακούνε και στους χορούς που χορεύουν, υπάρχουν άτομα με αναπηρίες.

2η δραστηριότητα

Στην ερώτηση που έθεσα: τι χρειάζονται οι άνθρωποι για να ζήσουν και να είναι ευτυχισμένοι ακούστηκαν τα εξής:

Νερό, φαγητό, οικογένεια, ρούχα, παπούτσια, σπίτι, φαγητό, αγάπη, φίλους, γιατρούς, φάρμακα,  σχολεία, καθαριότητα, πατρίδα, θρησκεία, παιγνίδι τα παιδιά, δουλειά οι μεγάλοι, ειρήνη, διασκέδαση ,ελευθερία.

Καταλήξαμε λοιπόν στο συμπέρασμα πως όσο διαφορετικοί κι αν είμαστε στην εμφάνιση από άλλους ανθρώπους έχουμε όλοι τις ίδιες ανάγκες και αυτά που μας ενώνουν είναι πιο σημαντικά από αυτά που μας χωρίζουν.

3η δραστηριότητα

Ζητάμε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν σε ένα  χαρτί Α4 παιδάκια πιασμένα από το χέρι και κάθε παιδί να έχει  διαφορετικό χρώμα δέρματος.

Στολίζουμε με τα έργα τους τα ταμπλό της τάξης μας.

Μαθαίνουμε στα παιδιά το τραγούδι: «ελάτε να γίνουμε φίλοι»

 

3ο εργαστήριο

1η  δραστηριότητα

Διαβάζουμε στα παιδιά τα παραμύθια  «οι βακτριανές και η δρομάδα καμήλα» και η
 «η λευκή  και η μαύρη σοκολάτα».

Συζητάμε στην ολομέλεια για ποιο λόγο η δρομάδα καμήλα  και η λευκή σοκολάτα δεν ήταν αποδεκτοί από τις παρέες τους.
Η απάντηση ήταν προφανής επειδή ήταν διαφορετικά.

2η δραστηριότητα

τα παιδιά χωρίζονται σε ζευγάρια και το κάθε ζευγάρι αναζητά τρεις διαφορές και τρεις ομοιότητες που έχουν.

Συζητάμε όλοι μαζί και κάνουμε τα παιδιά να καταλάβουν πως διαφορετικότητα σημαίνει ποικιλία στην εμφάνιση- χαρακτηριστικά , στις προτιμήσεις κ.τ.λ. και πόσο βαρετός και ομοιόμορφος θα ήταν ο κόσμος αν ήμασταν όλοι ίδιοι.

3η δραστηριότητα

Παίζουμε το παιγνίδι γάλα με κακάο. Τα μισά παιδιά κρατούν από  μια άσπρη κορδέλα και είναι το γάλα. Τα άλλα μισά κρατούν από μια καφέ κορδέλα και είναι το κακάο. Χορεύουν  ξεχωριστά το γάλα και το κακάο. Όταν σταματήσει η μουσική ένα παιδί γάλα αγκαλιάζει ένα παιδί κακάο και φτιάχνουμε το γάλα με κακάο.

Μαθαίνουμε το τραγούδι «καλημέρα φιλαράκι».

4ο εργαστήριο

1η δραστηριότητα

Διαβάζουμε στα παιδιά το παραμύθι  « Ο μαυρούλης» που μας εξιστορεί την ιστορία ενός μαύρου προβάτου και πόσο στενοχωριόταν γιατί δεν είχε και αυτό ωραίο άσπρο μαλλάκι που είχαν τα υπόλοιπα πρόβατα στο κοπάδι. Στο  τέλος όμως όταν η διαφορετικότητά του έγινε η αιτία να σωθούν από βέβαιο χαμό, σταμάτησε να στενοχωριέται και αποδέχτηκε  η μοναδικότητά του.

δραστηριότητα

Στην ολομέλεια κάθε παιδί παρουσιάζει τον εαυτό του σε εμφάνιση και σε προτερήματα ελαττώματα . Τονίζουμε τα προτερήματά του και προτείνουμε στα  υπόλοιπα παιδιά να προτείνουν λύσεις για να βελτιωθούν τα όποια προβλήματα εμφάνισης (καλύτερη και σωστή διατροφή για τα παιδιά που έχουν πρόβλημα με το βάρος τους), περισσότερο κόψιμο με το ψαλίδι για παιδιά που έχουν δυσκολίες, και πώς να βελτιώσουν κάποια σημεία του χαρακτήρα τους, όπως να μην κοροϊδεύουμε τους άλλους γιατί σε κανέναν δεν αρέσει να τον κοροϊδεύουν. Να βοηθάμε τους φίλους μας γιατί και εμείς θα θέλαμε να μας βοηθήσουν αν χρειαζόμασταν βοήθεια.

Τέλος διαπιστώνουμε πως κάθε παιδί  είναι μοναδικό και έχει ένα ξεχωριστό χάρισμα που δίνει ποικιλομορφία και χρώμα στην τάξη μας.

Πρέπει να αγαπάμε τον εαυτό μας να τον δεχόμαστε όπως είναι και να προσπαθούμε να βελτιώσουμε κομμάτια του χαρακτήρα μας που θα μας κάνουν καλύτερους ανθρώπους.

 

5o εργαστήριο

1η δραστηριότητα
Σεβασμός προς τους άλλους_ Γενικές δραστηριότητες - Δραστηριότητες συνεργασίας και αλληλεγγύης.
Διαβάζουμε στα παιδιά μια έμμετρη ιστορία για την διαφορετικότητα της Γιαννας Μαγαλιού.
Η ιστορία μας μιλάει για την κοροϊδία που δέχονταν ένα λαγουδάκι στο σχολείο επειδή είχε αυτιά σαν χωνιά. Παρόλη την κοροϊδία το λαγουδάκι αν και έφυγε τρέχοντας από το σχολείο, όταν αντιλήφθηκε πως οι φίλοι του ήταν σε κίνδυνο έτρεξε αμέσως να τους βοηθήσει.

2η δραστηριότητα
Με αφορμή το παραπάνω παραμύθι θέτουμε τα ερωτήματα και συζητάμε στην ολομέλεια για τα εξής:

1) Πώς δείχνουμε το σεβασμό μας στους άλλους;
2) Τι σημαίνει σέβομαι τους άλλους;
3) Τι δικαιώματα έχουμε;
4) Τι υποχρεώσεις;
 5) Ποιος το αποφασίζει;
6) Τι θέλουμε να μας κάνουν οι άλλοι  και τι πρέπει να κάνουμε εμείς γι' αυτούς;
7) Μην κάνεις στους άλλους αυτό που δε θέλεις να σου κάνουν.

8) Πειράγματα που πειράζουν και πειράγματα που δεν πειράζουν

 

3η δραστηριότητα
Τα παιδιά στην αυλή παίζουν το παιγνίδι «οι κορδέλες της διαφορετικότητας»

Μαθαίνουμε το τραγούδι «Απεραντη αγάπη»

6ο εργαστήριο

1η δραστηριότητα

Διαβάζουμε στα παιδιά το βιβλίο της Κιτυ  Κρόοθερ «Ο μαύρος κότσυφας και ο άσπρος γλάρος»
Ένας κότσυφας μια μέρα αποφασίζει να ταξιδέψει για να γνωρίσει τον κόσμο. Στην πρώτη του γνωριμία με την θάλασσα, που την αγάπησε από την πρώτη ματιά, γνωρίζει ένα γλαροπούλι. Τι θα συμβεί άραγε; Θα γίνουν φίλοι;

2η δραστηριότητα

Επεξεργαζόμαστε το παραμύθι με τις μάσκες των συναισθημάτων. έχουμε μάσκες που εκφράζουν εύγλωττα διαφορετικά συναισθήματα (θυμό, θλίψη, χαρά, έκπληξη κτλ).
Τι αισθάνονται οι ήρωες μας σε συγκεκριμένες στιγμές της ιστορίας;
παίρνουμε την αντίστοιχη μάσκα και μιλάμε για τα συναισθήματα των ηρώων δικαιολογώντας τις απόψεις μας.
Εμείς πως θα αισθανόμασταν στην θέση τους;
Τι πιστεύουμε ότι λύπησε τον μαύρο κότσυφα; ( η περιφρονητική αντίδραση των γλάρων).
Για να μη λυπηθεί πως θα έπρεπε να του συμπεριφερθούν οι γλάροι; (να τον καλοδεχτούν οι γλάροι).

3η δραστηριότητα

Παίζουμε το παιγνίδι τι θα γινόταν αν....
Σε καίρια σημεία της ιστορίας, ζητάμε από τα παιδιά να σκεφτούν κάτι ανατρεπτικό ή διαφορετικό. Για παράδειγμα, τι θα γινόταν αν στην πρώτη τους συνάντηση ο γλάρος και ο κότσυφας μάλωναν; Τι θα γινόταν αν ο γλάρος δεν υποστήριζε το φίλο του; Τι θα συνέβαινε αν οι γλάροι δεν δέχονταν τον κότσυφα στο χωριό τους και τον έδιωχναν αμέσως;

7ο Εργαστήριο

Στην ολομέλεια η εκπαιδευτικός συζητά με τα παιδιά για όλα όσα έμαθαν στις προηγούμενες ενότητες, κάνοντας μια μικρή συζήτηση επανάληψης.
Καταλήξαμε στις εξής διαπιστώσεις:

·         οι άνθρωποι παρά τις όποιες διαφορές τους είναι όλοι ίσοι και έχουν τα ίδια δικαιώματα και υποχρεώσεις.

·        Κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός και πρέπει να  αποδέχεται τον εαυτό του, φροντίζοντας πάντα να βελτιώνει τον χαρακτήρα του.

·        Δεν φοβόμαστε την διαφορετικότητα, την αποδεχόμαστε.

·        Η διαφορετικότητα δίνει ποικιλομορφία στον κόσμο μας.

·        Φερόμαστε στους άλλους όπως θα θέλαμε να μας φερθούν.

·        Όλου του κόσμου τα παιδιά, γίναμε μια αγκαλιά.

Ζωγραφίζουμε την γη με παιδάκια όλων των φυλών και εθνικοτήτων γύρω από την γη.

Μαθαίνουμε το τραγούδι «αν όλα τα παιδιά της γης»

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

εδώ βάζετε σχόλια...